Quickfire Q&A

Achterblijvers of transformatiekampioenen

De weg naar digitaal in de juridische sector veiligstellen

Digitale transformatie is de nieuwe realiteit voor alle organisaties en de juridische sector is geen uitzondering. Hoe navigeren advocatenkantoren in het Verenigd Koninkrijk op hun weg en wat doen ze om ervoor te zorgen dat de kansen die digitale communicatie biedt niet in gevaar komen door een weinig betrouwbare IT-beveiliging?

We hebben met Ashley Pierre, Security Solutions Consultant bij Infradata gesproken om daar achter te komen.

1. Waar bevinden de advocatenkantoren in het Verenigd Koninkrijk zich in het digitale transformatiespectrum - achterblijvers, transformatiekampioenen of ergens in het midden?

De meeste advocatenkantoren waar ik mee gewerkt heb, zitten ergens in het midden. De juridische sector is goed gevestigd en veel wetten zijn niet veranderd sinds de middeleeuwen. Het is dus eerlijk om te zeggen dat dit in vergelijking met andere sectoren geen sector is die wordt gekenmerkt door snelle veranderingen!

Nu pas zien we dat er veranderingen worden afgedwongen. De nieuwste generatie advocaten verwacht te werken in een vooruitstrevende omgeving waar technologie wordt gebruikt als een factor die de productiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid bevordert. Mobiel werken en veilige toegang op afstand is wat wordt verwacht.

Ook de verwachtingen van klanten is aan het verschuiven - ze willen informatie kunnen delen en op een efficiënte en veilige manier updates ontvangen. 

2. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor advocatenkantoren vanuit technologisch oogpunt?

Met uitzondering van grotere bedrijven hebben de meeste juridische bedrijven kleine IT-teams - misschien slechts twee of drie personen. Het is moeilijk voor hen om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties en het aanbod van leveranciers wanneer hun dagelijkse werk bestaat uit het in stand houden van de algemene massa-IT-systemen. Voortdurend onderhoud is tijdrovend en het is gemakkelijk om vast te lopen. Als gevolg hiervan zijn IT-leiders niet altijd in staat om een strategische kijk te hebben op hoe technologie kan helpen om het bedrijf efficiënter, productiever en aantrekkelijker te maken voor klanten.

Vanuit het oogpunt van beveiliging zijn advocatenkantoren een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Het soort informatie dat zij verwerken - financieel, commercieel en persoonlijk - is zeer wenselijk. De nieuwste bedreigingen voorblijven en het minimaliseren van het risico op compromissen is zowel kritisch als constant.

3. Wat houdt een senior IT security professional in de juridische sector 's nachts wakker?

Uiteindelijk gaat het erom de reputatie van het bedrijf te handhaven en de vertrouwelijkheid van de klant te waarborgen. Elk lek van gevoelige informatie kan rampzalig zijn.

Voeg daarbij de voortdurende uitdaging om ervoor te zorgen dat de bestaande infrastructuur soepel functioneert - updates worden uitgevoerd, patches worden uitgerold, nieuwe gebruikers aan boord worden gebracht - en het is een wonder dat ze überhaupt veel slaap krijgen!

4. Wat ZOU een senior IT-beveiligingsprofessional in de juridische sector 's nachts wakker moeten houden?

De meest effectieve manier om een inbreuk op de beveiliging te voorkomen, is het voorlichten van gebruikers en het stimuleren van een cyberbewustzijnscultuur binnen het bedrijf. Dit betekent dat de risico's moeten worden beoordeeld, dat moet worden vastgesteld welke middelen het meest geschikt zijn om te worden ingezet en dat het management de hele organisatie bij de buy-in moet betrekken.

IT-leiders moeten ook een integrale rol spelen bij het leveren van nieuwe digitale diensten aan klanten. Op papier gebaseerde, handmatige processen worden in alle sectoren geëlimineerd, maar zijn nog steeds aan de orde van de dag bij advocatenkantoren. Er is een enorme kans voor degenen die bereid zijn om de mal te doorbreken en een meer digitale aanpak te omarmen.

5. Kun je ons voorbeelden geven van technologische initiatieven die een bepaald zakelijk voordeel hebben opgeleverd - zoals concurrentievermogen, productiviteit, enz.

Een van onze klanten heeft onlangs een beroep gedaan op Infradata om een managed network service te leveren, waardoor een groot deel van de dagelijkse taken en het onderhoud dat ze voorheen zelf deden, is verlicht. Dit specifieke bedrijf bespaart tijd en geld en kan zich nu richten op meer klantgerichte projecten.

Daarnaast werken we met hetzelfde bedrijf samen om de productiviteit te verhogen door veilig en mobiel werken mogelijk te maken en een effectieve endpoint security strategie te implementeren.

Andere bedrijven zijn actief bezig met de implementatie van DMARC om hun e-maildomein te beschermen tegen ongeautoriseerd gebruik. Spoof-e-mails zijn een veelvoorkomende aanvalsvector en elk advocatenkantoor met overheidsklanten - zoals de NHS, de politie, de centrale en lokale overheid - is minimaal vereist om dit protocol te implementeren. Het is ook gewoon een goede beveiligingspraktijk om ervoor te zorgen dat e-mailcommunicatie veilig is en dat klantgegevens veilig worden bewaard.

Voor meer informatie over best practices op het gebied van e-mailbeveiliging kun je onze blog over het decoderen van e-mailbeveiliging raadplegen.

- 11 november 2019

Pagina delen:

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Lees meer